Transparency International Україна презентувала секторальний звіт, присвячений закупівлям через ProZorro в медичній сфері. Результати дослідження представив виконавчий директор ТІ Україна Ярослав Юрчишин. Участь у презентації взяла в. о. міністра охорони здоров’я доктор Уляна Супрун. Також віце-президент Київської школи економіки Наталія Шаповал і директор з політики та адвокації Мережі ЛЖВ Сергій Дмитрієв.

ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ «МЕДИЧНІ ЗАКУПІВЛІ В PROZORRO: ЕКСПРЕС-ОБСТЕЖЕННЯ»

Загальний огляд

Загалом, із 1 серпня 2016 року по 1 січня 2017 року в системі Прозорро 2 065 замовників у сфері охорони здоров’я оголосили і успішно завершили 41 629 процедур закупівлі (лотів) на загальну суму понад 4,584 млрд грн.

Характерною особливістю даної сфери є те, що в більшості випадків закупівлі відбуваються на значно менші суми, ніж загалом по Україні. Так, 50 % процедур, завершених замовниками у галузі охорони здоров’я, здійснили на суму, меншу за 19 800 грн проти 45 000 грн по Україні.

1. Замовники медичної сфери готові або зобов’язані згідно з розпорядженнями на місцевому рівні здійснювати закупівлі через Прозорро (із публікацією на Прозорро) на суми, значно менші, ніж замовники з інших галузей.

2. Загальна вартість предметів закупівлі, які закуповують для потреб цієї галузі, є меншою, ніж загалом по Україні.

3. Менша кількість «централізованих» замовників, які можуть закуповувати великі об’єми товарів для подальшого розподілення їх між підлеглими організаціями.

Значні капітальні вкладення. Закупівлі нового обладнання становлять 1,6 млрд грн, а будівельні роботи – 689 млн. Хоча велика частка припадає на забезпечення операційної діяльності. Серед найбільших статей затрат: 420 млн грн витрачають на забезпечення замовників теплом і енергією, 500 млн грн – на медикаменти, а 160 млн грн – на паливо.

Дисбаланс у закупівлях по регіонах. Серед регіонів за сумою закупівель на душу населення перше місце посідає місто Київ із показником 347 грн, що у 20 разів більше, ніж у області з найменшим значенням показника – Тернопільської.

1. Нерівномірність державного фінансування медичної сфери в різних областях України. Наприклад, збільшення фінансування медицини в областях, близьких до зони АТО (ремонт об’єктів медичного призначення і лікування солдатів).

2. Нерівномірність розміру місцевих бюджетів, і частки, яку виділяють на охорону здоров’я.

3. Проведення більшості процедур закупівель до 1 серпня 2016 року з метою уникнення використання системи Прозорро.

МОНОПОЛІЗАЦІЯ

Сильна монополізація:

12 найбільших постачальників медичного обладнання (1 % від усіх переможців у цій групі товарів) перемогли у тендерах із фінальними пропозиціями на загальну вартість 749 млн грн, що становить 47,5 % всієї суми по успішних закупівлях медичного обладнання. Втім, варто зазначити, що 50 % цієї суми забезпечили лише 19 найбільших торгів (від 5 млн грн).

11 постачальників ліків (1 % всіх постачальників) контролюють 60 % всіх закупівель ліків (по сумі).

КОНКУРЕНТНІ І НЕКОНКУРЕНТНІ ПРОЦЕДУРИ

Нижча частка неконкурентих, ніж по Україні. За неконкурентими процедурами провели закупівлі на 1,435 млрд грн, що становить більше 31 %, що є значно нижче, ніж по Україні в цілому (44 %).

Третина всіх неконкурентних допорогів припадає на будівельні роботи (тенденція, характерна для України). Дана ситуація виглядає цілком виправдано, оскільки достатня кількість учасників не приходять на 31,2 % всіх конкурентних допорогових процедур по будівельних роботах. Серед всіх регіонів вирізняється Київ, який успішно провів конкурентних допорогів на 95 % від всієї суми витрачених на будівельні роботи. Замовники із Черкаської, Чернівецької, Одеської, і Харківської областей в основному вирішують не «ризикувати» і практично 100 % всіх «допорогових» коштів витрачають без торгів.

ЕКОНОМІЯ

Висока економія в допорогах. Хоча очікувана вартість лотів для надпорогових торгів вища майже у 3 рази за очікувану вартість допорогових, зекономлені суми у них практично рівні, що свідчить про значно більший рівень економії в допорогах (140 і 120 млн відповідно).

Цікавий факт. За зекономлену на допорогах суму можна купити додатково 3 магнітно-резонансні томографи (найдорожча закупівля в цій сфері по 40 млн грн).

Застереження по економії. Високий рівень економії може свідчити і про те, що очікувана вартість була завищена або навмисне (щоб показати хороші результати або закупити за більшою ціною у «свого» постачальника), або через відсутність дослідження ринкових цін чи некоректно прописану документацію.

УСПІШНІСТЬ ТОРГІВ І КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ

Велика кількість торгів із одним учасником. Із одним учасником було 38,6 % успішних торгів, а основна кількість торгів із 1–4 учасниками (більше 90 % всіх торгів).

Кращий рівень торгів із достатньою кількістю учасників. Медична сфера характеризується тим, що в ній значно більша кількість торгів, на які прийшла достатня кількість учасників: 72 % проти 65 % по всій Україні.

Проблеми із залученістю учасників у закупівлі по медикаментах. З причини відсутності необхідної кількості учасників, скасували 43 % всіх допорогових торгів під час закупівель медичних препаратів, тобто, майже кожен другий. Це значний показник, зважаючи на те, що загалом на допорогах медичної сфери він становить 26 %. Оскільки ліки – чутливі закупівлі, варто звернути особливу увагу на цю відмінність.

Загалом треба працювати над залученням більшої кількості учасників.

ДОСЛІДЖЕННЯ ЗДІЙСНЕНО TRANSPARENCY INTERNATIONAL УКРАЇНА І ОХОПЛЮЄ ПЕРІОД 1.08.2016 – 31.12.2016

Завантажити звіт: https://goo.gl/jrUpGi

Джерело: https://goo.gl/hSv3Bd

Залишити відповідь